×

فواید و تاثیر گوش دادن به آهنگ و موسیقی شاد برای سلامتی

تاریخ انتشار : 29 فروردین 1401

فواید موسیقی شاد برای سلامتی

تاثیر آهنگ شاد بر روحیه افراد و در خلق و خوی آنها نیز اثبات شده است. موسیقی شاد در عین حالی که می تواند ضربان قلب و ریتم تنفس را افزایش دهد، قدرت صبر و حوصله را نیز بالا می برد. همین باعث می شود که روحیه انسان برای تحمل سختی ها و مشکلات آمادگی بیشتری داشته باشد و مقاومت آن بالا برود.

تأثیر آهنگ شاد بر شرایط روحی و حتی جسمی ما آنقدر زیاد است که خیلی از پزشکان و روانپزشکان دنیا برای درمان بیمارانشان از آن استفاده می‌کنند. اما سؤال این‌جاست که گوش دادن به موسیقی شاد واقعاً چه تأثیری بر سلامتی و روحیه انسان دارد؟

برای سلامتی بیشتر به موسیقی شاد گوش دهید

زمانی که ما به یک موسیقی شاد گوش می‌کنیم، به دلیل تند بودن ریتم آهنگ‌ها تنفسمان سریع‌تر می‌شود.

سریع نفس کشیدن اولین نشانه‌ی فیزیکی خوشحالی است. در مقابل زمان‌هایی که به موسیقی غمگین گوش می‌کنیم ضربان قلب و تنفسمان کند شده و فشار خونمان بالا می‌رود. البته این به معنی نیست که فقط ترانه های شاد برای سلامتی ما مفید است. خیلی وقت‌ها با گریه کردن بعد از یک آهنگ غمگین یا تخلیه‌ی عصبانیتمان، حالمان بهتر هم می‌شود.

گوش دادن به یک آهنگ شاد می‌تواند در دوران ریکاوری به بیمارانی که جراحی می‌شوند کمک کند و یا برای از بین بردن افسردگی دوران بارداری خانم‌ها استفاده شود. از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، موزیک شاد، به خصوص اگر به صورت زنده اجرا شود، بیشترین تأثیر را روی کودکانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند دارد و باعث روحیه گرفتن و خوشحالی آن‌ها می‌شود.

کاهش استرس و اضطراب با آهنگ شاد

گوش دادن به آهنگ های شاد باعث ترشح شدن هورمون سرتونین در مغز ما می‌شود. این هورمون عامل ایجاد احساس اشتیاق و خوشحالی در ماست. تحقیقات نشان داده است که اگر ما یک آهنگ شاد و مثبت را به مدت دو هفته هر روز صبح گوش کنیم، در پایان دو هفته استرس‌های ما به میزان ۱۵% کمتر شده و احتمال ابتلا به افسردگی هم در ما کاهش می‌یابد.

مزایای آهنگ شاد برای سلامتی

انگیزه بیشتر به کمک موسیقی شاد

حتماً تجربه کرده‌ایم که ورزش کردن در حین گوش دادن به موسیقی چقدر برایمان آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود، این موضوع دلیل خوبی دارد. تحقیقات نشان داده که ریتم موسیقی تأثیر بسیار زیادی بر واکنش‌های حیاتی بدن ما دارد.

بر اساس گفته‌ی محققان تأثیر موسیقی شاد بر افزایش انگیزه از برخی مواد دارویی و مخدر هم بیشتر است. در حقیقت موسیقی با افزایش سطح آدرنالین خون، باعث برانگیختگی حسی و ایجاد هیجان در ما می‌شود و این موضوع انگیزه‌ی ما را برای انجام کارها زیاد می‌کند؛ به این ترتیب گوش دادن به موسیقی با ریتم تند باعث می‌شود انگیزه‌ی ما زیاد شده و سخت‌تر کار کنیم.

آهنگ شاد و تغییر خلق و خو

یک نکته‌ی خیلی جالب که شاید به نظرمان کمی عجیب برسد این است که گوش دادن به موسیقی شاد تا حد زیادی باعث افزایش صبر و حوصله‌ی ما می‌شود.

دلیل این موضوع این است که با افزایش ضربان قلب و تنفس ما، کارکرد بدن و ذهنمان بهتر شده و در نتیجه کششمان برای تحمل کردن سختی‌ها زیاد می‌شود. با افزایش صبر و تحمل، برخوردمان با اطرافیانمان هم صمیمانه‌تر و بهتر خواهد شد.

بسیاری از ما زمان‌هایی که ناراحت هستیم به سراغ موسیقی شاد و ریتمیک می‌رویم و به کمک آن حالمان را عوض می‌کنیم. اگر چه شاید دلیل آن را ندانیم اما به کمک تجربه دریافته‌ایم که موسیقی شاد حالمان را خوب میکند.

حالا که نکات بالا را می‌دانیم و از تأثیرات مفید موسیقی آگاهیم، خوب است که گوش دادن به موسیقی را به یک عادت در زندگی روزانه‌مان تبدیل کنیم و با یک راهکار ساده کیفیت زندگیمان را بهتر کنیم.

 

چه امتیازی می دهید؟

5 / 5.00
[ 1 رای ]
اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها
مطالب مشابه